CARA BUAT BISNES SUBLET RUMAH(CONTOH PERJANJIAN SUBLET)

CARA BUAT BISNES SUBLET RUMAH(CONTOH PERJANJIAN SUBLET)

CARA BUAT BISNES SUBLET RUMAH

Apa itu sublet

Maksud sublet ialah seorang penyewa menyewakan rumah sewa mereka kepada individu lain sementara mereka masih lagi berada di dalam perjanjian bersama-sama tuan rumah rumah sewa tersebut.

Kebenaran untuk sublet adalah bergantung kepada tuan rumah sama ada beliau benarkan penyewa beliau untuk sewakan ke atas orang lain atas risiko-risiko yang bakal mendatang. Untuk mengurangkan risiko-risiko ini, kebiasaannya tanggungjawab dan peraturan yang dinyatakan di dalam perjanjian sewa rumah antara tuan rumah dengan penyewa utama akan dibawa turun kepada penyewa sublet.

Terdapat dua jenis sublet. Kedua-dua sublet ini memainkan peranan yang berbeza dalam pelaburan anda.

  • Sublet rumah

Sublet rumah adalah anda sewa rumah daripada tuan rumah anda dan kemudian anda sewakan semula rumah tersebut kepada penyewa anda.

  • Sublet bilik

 

Sublet bilik pula adalah anda tinggal dalam rumah sewa tersebut dan anda sewakan bilik kosong yang selebihnya kepada penyewa lain.

Perjanjian sewa rumah anda dengan tuan rumah dan perjanjian anda dengan penyewa anda adalah dua perjanjian yang berbeza tetapi memiliki terma dan syarat perjanjian yang sama.

 

CARA BUAT BISNES SUBLET RUMAH(Nak Mula Macam Mana)

Bagi mereka yang tidak memiliki hartanah sendiri, rumah sublet adalah cara terbaik untuk mereka menjana pulangan lumayan. Sebab itulah kini, ramai yang mula menunjukkan minat untuk memulakan bisnes sublet ini.

Jom kita tengok 7 langkah penting bagi mereka yang berminat nak mulakan bisnes sublet hartanah ini.

1.Pilih Lokasi Sesuai

Pemilihan lokasi adalah penting bagi menjamin hartanah yang bakal disewakan itu mendapat sambutan. Cari hartanah yang berhampiran dengan kemudahan awam seperti stesen LRT, stesen MRT, pusat membeli-belah dan sebagainya.

Pilih kawasan yang ‘hot’ seperti kawasan tempat pengajian universiti atau kolej.

2.Kena Buat Analisis Terlebih Dahulu 

Sebelum memilih mana-mana hartanah untuk dijadikan sublet, kita haruslah membuat sedikit research terlebih dahulu. Contohnya, jenis kaedah sewaan yang manakah yang lebih sesuai? Fully furnished? Per head?

Ambil tahu juga berapakah kadar sewaan yang bersesuaian. Ketahui juga jenis unit yang bagaimanakah yang disukai penyewa.

 

3.Berbincang Dengan Pemilik Hartanah

Ini merupakan di antara langkah yang paling penting. Jangan lupa untuk mendapatkan persetujuan daripada pemilik terlebih dahulu. Berundinglah dengan pemilik agar masing-masing berada dalam keadaan win-win situation.

Jika tak kenal pemilik hartanah tersebut, boleh meminta pertolongan daripada ejen hartanah untuk berunding mengenai hal ini.

4.Sediakan Dokumen Perjanjian

Sekiranya pemilik bersetuju dengan tawaran yang kita offer, maka bolehlah sediakan Tenancy Agreement (Perjanjian Sewaan). Catatkan segala terma dan syarat (Terms and conditions) yang dipersetujui di dalamnya.

Kalau boleh ikatlah perjanjian minima selama 3 tahun. Ini bagi kepentingan jangka masa panjang kita juga.

5.Sediakan Perabot Yang Sesuai

Anda perlu decide sama ada ingin menyewakan unit tersebut secara fully furnished, partly furnished, mahu pun unfurnished. Sekiranya anda memilih untuk menyediakan perabot, anda boleh membeli perabot terpakai sahaja untuk menjimatkan kos.

6.Buat Iklan 

Ada yang mencadangkan supaya kita mengiklankan unit tersebut 2 minggu lebih awal sebelum dapat kunci rumah. Nak tahu kenapa? Ini bagi mengelakkan unit tersebut kosong tanpa penyewa untuk satu tempoh masa. Kita juga yang rugikan?

Ini kerana kita tetap perlu membayar sewa sebenar kepada pemilik. Tetapi anda tetap boleh mengiklankan unit tersebut setelah selesai segala urusan.

7.Kadar Sewa

Setelah selesai segala urusan, bolehlah kita sewakan unit tersebut kepada pihak lain dengan kadar sewaan berpatutan yang kita mahukan. Yang paling penting, tenancy agreement di antara kita dengan penyewa mestilah tidak lebih daripada tempoh tenancy agreemant di antara kita dengan pemilik.

Sebagai contoh, tenancy agreement di antara kita dengan penyewa adalah selama 3 tahun, tetapi tenancy agreement kita dengan pemilik adalah selama 2 tahun sahaja. Itu cari nahas namanya.

Apa-apa pun sebelum terjun dalam bidang sublet haratanah ini, jangan lupa untuk penuhkan ilmu di dada dulu ya? Apa pun, banyakkan bersabar dalam situasi ini, kerana kita perlu menanggung beban dalam melayan kerenah pelbagai penyewa nanti.

Sah Ke Bisnes Sublet Di Sisi Undang-Undang?

Rasanya ramai yang tertanya-tanya soalan ni sebab risau juga kalau bisnes ni tak dibenarkan atau salah di sisi undang-undang. Yelah, nak sewakan hartanah orang lain bukan milik sendiri, kan?

Jika bercakap tentang akta, sehingga kini sebenarnya masih belum ada undang-undang khusus untuk aktiviti sewa menyewa di Malaysia. Antara akta yang boleh digunapakai sementara menunggu cadangan Akta Sewaan Kediaman (RTA) dibentangkan dan dimuktamadkan termasuk:

  • Akta Kontrak 1950
  • Akta Distress 1951
  • Akta Specific Relief 1950

 

Bagi pelaburan sublet, ianya lebih bergantung kepada terma dan syarat yang diletakkan oleh tuan rumah di dalam Surat Perjanjian Sewa Rumah.

Jika betul strateginya, bisnes sublet mampu menjana pendapatan lumayan, baik untuk sampingan ataupun sepenuh masa! Berikut adalah  cara yang boleh anda pilih:

 

Anda Boleh Sewa Sebuah Rumah

Caranya, anda sewa dulu keseluruhan rumah pada harga yang ditetapkan oleh tuan rumah. Lepas tu, anda cari penyewa dan sewakan pada kadar yang lebih tinggi. Selalunya tuan rumah yang ada kekangan masa atau sukar mencari penyewa akan rela hati membenarkan anda sublet.

Buat Sewa Mengikut Bilik

Jika anda rasa sukar untuk mencari keluarga atau penyewa yang inginkan sebuah rumah. Anda boleh sewakan setiap bilik kepada penyewa yang berlainan.

Cara ni mungkin boleh jadi lagi menguntungkan dari konsep sebuah rumah sebab kadar setiap bilik sewa boleh ditetapkan mengikut saiz, kelengkapan dan samada mempunyai bilik air atau tak.

Buat Sewa Mengikut Individu (Per Kepala)

Kalau anda dapat mencari individu yang tak kisah tentang jumlah penyewa dalam sesebuah rumah atau bilik (pastikan dapat kebenaran tuan rumah juga), anda boleh sewakan mengikut harga sekepala. Lagi ramai penyewa anda, lagi banyaklah duit sewa anda dapat.

Buat Sewa Bersama Perabot

Konsep ni boleh digunakan samada untuk sublet rumah atau bilik. Jika anda boleh keluarkan modal lebih sikit untuk menyediakan keperluan asas seperti TV, katil, peti ais, mesin basuh dan sebagainya, anda boleh meletakkan harga sewa yang tinggi.

Anda boleh sewakan unit lengkap sepenuhnya dengan perabot (fully-furnished) atau hanya separa perabot (partly-furnished).

Buat Sewa Tanpa Perabot

Sekiranya anda rasa terbeban untuk membeli kelengkapan rumah atau bilik, elok juga anda sewakan tanpa perabot.

Walaupun anda tak dapat meletakkan caj ekstra ke atas perabot atau peralatan dalam unit, sekurang-kurangnya anda tak pening nak fikirkan samada penyewa menjaga barangan tersebut dengan elok atau tak.

Buat Sewa Homestay

Konsep ni pun boleh tahan femes juga, lebih-lebih lagi di kawasan tarikan pelancong. Anda boleh juga jadikan keseluruhan rumah sebagai homestay ataupun asingkan mengikut bilik.

Pendapatannya mungkin tak tetap kerana sewa hanya untuk jangka pendek, tapi kalau homestay anda dapat jadi “hotspot”, pastinya akan selalu ada yang menyewa.

 

Senarai Risiko Bisnes Sublet

Apa saja pelaburan yang anda pilih, pasti ada risikonya yang tersendiri. Samalah juga dengan konsep bisnes sublet. Anda memang tak perlu nak dapatkan pinjaman perumahan untuk beli rumah, tapi risiko yang mungkin dilalui bila buat sublet adalah:

 

Anda Perlu Bayar Sewa Walaupun Tiada Penyewa

Anda sebagai penyewa utama masih perlu membayar sewa walaupun tak ada sub penyewa di rumah sewa tu.

Bayangkan buat sublet homestay, lepas tu seluruh negara kena perintah kawalan pergerakan! Memang tak ada orang nak sewa sebab tak boleh bercuti dan sebagainya.

Sub Penyewa Tak Mematuhi Syarat Surat Perjanjian

Sekiranya sub penyewa tak bayar sewa atau hilang selepas merosakkan kemudahan yang disediakan tuan rumah, anda juga yang kena ganti rugi.

 

Kadar Sewa Lebih Tinggi Berbanding Harga Pasaran

Sebagai tuan sublet, anda perlu tahu yang kadang-kadang kadar sewa anda mungkin lebih tinggi berbanding rumah sewa lain dalam kawasan yang sama. Semuanya sebab anda sewa atas sewa.

Jadi, anda mungkin boleh bincang dengan tuan rumah untuk merendahkan sikit kadar sewa supaya sewa tak menjadi mahal sangat. Salah satu lagi solusi ialah anda kena keluar duit sikit untuk mencantikkan dan menyediakan kemudahan yang setara dengan harga.

 

Berapa Kos Mula Bisnes Hartanah Sublet?

Akhir sekali, kita nak tengok kos apa yang diperlukan untuk mulakan bisnes sublet. Agak-agaknya berapa ringgit nak kena ada ni?

Antara kos yang nak disediakan adalah untuk:

  1. Deposit pada tuan rumah (selalunya 2 atau 3 bulan sewa)
  2. Deposit utiliti (selalunya 1 bulan sewa)
  3. Baik pulih jika ada kerosakan
  4. Ubah suai yang dibenarkan tuan rumah
  5. Kemudahan asas seperti perabot dan peralatan elektrik (jika perlu)
  6. Bayaran peguam menyiapkan surat perjanjian
  7. Iklan jika menggunakan platform berbayar

 

Mungkin tak semua kos ni termasuk dalam senarai anda, tapi ianya boleh dijadikan sebagai rujukan untuk anda mengira anggaran kos rumah yang ingin disewa.

Memang tak dinafikan, sublet rumah atau bilik boleh memberikan keuntungan tanpa perlu membeli hartanah sendiri. Tapi, anda perlu lakukannya dengan betul dan jangan ambil mudah tentang risiko yang ada.

Lebih bagus jika anda selidik dulu kebaikan dan keburukan pelaburan sublet sebelum membuat sebarang keputusan. Semoga dengan panduan ini, anda akan dapat membantu memulakan dan menjayakan pelaburan bisnes sublet!

 

CONTOH PERJANJIAN SUBLET

Boleh muat turun & edit Contoh Perjanjian Rumah Bilik Sublet

 

ARTIKEL LAIN

PERMOHONAN i-BIAYA (Inisiatif Pembiayaan Perumahan Malaysia)

 

 

 

2 thoughts on “CARA BUAT BISNES SUBLET RUMAH(CONTOH PERJANJIAN SUBLET)”

Leave a Comment